Wednesday, May 15, 2013

APAKAH REVOLUSI YANG SEBENAR YANG DI BAWAK OLEH PUAK-PUAK PAKATAN


Revolusi COLOR dan geopolitik


Revolusi warna, tanpa syak lagi, salah satu ciri-ciri utama perkembangan politik global hari ini. Sekiranya pembaca kasual segera tertanya-tanya apa "revolusi warna" adalah, terus membaca, pandangan kami di sini adalah unik, tetapi kita pasti mempunyai beberapa jawapan.

Biar kami terlebih dahulu bermula dengan definisi Wikipedia. Bahawa laman web memperkenalkan konsep dengan menyatakan yang berikut:

"Warna revolusi (s) adalah satu istilah yang digunakan oleh media untuk menggambarkan berkaitan [politik] pergerakan yang dibangunkan dalam beberapa masyarakat di CIS (bekas USSR) dan negara Balkan pada awal 2000-an. Sesetengah pemerhati telah dipanggil peristiwa gelombang revolusioner.

"Peserta dalam revolusi warna kebanyakannya digunakan rintangan ganas, juga dikenali sebagai rintangan sivil kaedah Seperti demonstrasi, mogok dan campur tangan telah [digunakan untuk] protes terhadap kerajaan dilihat sebagai rasuah dan / atau autoritarian, dan menyokong demokrasi;. Dan mereka mempunyai juga mewujudkan tekanan yang kuat untuk perubahan. Pergerakan-pergerakan semua pakai warna tertentu atau bunga sebagai simbol mereka. revolusi warna adalah penting untuk peranan penting dalam pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan aktivis pelajar khususnya dalam menganjurkan rintangan bukan ganas kreatif.

"Pergerakan-pergerakan ini telah berjaya dalam Serbia (terutamanya Revolusi jentolak tahun 2000), di Rose Revolution Georgia (2003), di Ukraine Orange Revolution (2004), di Lubnan Cedar Revolusi dan (walaupun lebih ganas daripada yang sebelumnya) dalam Tulip Kyrgyzstan Revolusi (2005), di Blue Revolusi Kuwait (2005), dalam Revolusi Ungu Iraq (2005), dan dalam Revolusi Velvet Czechoslovakia ini (1989), tetapi gagal dalam Revolusi Hijau Iran (2009-2010). Setiap kali protes jalanan besar-besaran diikuti pilihan raya yang dipertikaikan atau permintaan pilihan raya yang adil dan membawa kepada peletakan jawatan atau menggulingkan pemimpin dianggap oleh musuh-musuh mereka untuk menjadi autoritarian. "

Apakah artikel Wikipedia tidak menyebut pembiayaan asing secara besar-besaran, dan sekurang-kurangnya apa-apa tanggapan bahawa revolusi warna operasi psikososial penipuan.

Ia adalah satu fakta bahawa kerajaan Barat (terutamanya kerajaan Amerika Syarikat) dan pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) membelanjakan berjuta-juta ringgit untuk bersama-memilih dan "saluran" penduduk tempatan di negara-negara yang disasarkan terhadap kepimpinan politik mereka sendiri.

Slogan demokrasi kosong dan warna mewah pula, kami berpendapat bahawa revolusi warna yang baik lama operasi perubahan rejim: ketidakstabilan tanpa kereta kebal.

Bahan rahsia adalah sains yang canggih digunakan untuk memanipulasi emosi dan mengelakkan pemikiran kritikal. Sejarah menunjukkan bahawa, banyak golongan elit kuasa, manusia dilihat sebagai koleksi saraf untuk ditolak dan ditarik satu cara atau yang lain, kadang-kadang dibuat untuk gementar dalam ketakutan, kadang-kadang dibuat untuk memasukkan air liur seperti anjing Pavlov. Hari ini manipulasi begitu berleluasa, begitu halus, begitu berkesan, walaupun individu yang kritikal pada masa yang semestinya gagal untuk menyedari betapa sering - atau dalam konteks apa - mereka telah menjadi mangsa.

Sudah tentu ketakutan adalah emosi yang paling jelas dimainkan apabila untuk melaksanakan perubahan sosial besar-besaran. Satu hanya perlu memikirkan sepuluh tahun yang lalu, sejak 9/11, untuk mengetahui bahawa ketakutan adalah alat utama yang digunakan untuk memulakan dan membenarkan perubahan berbahaya dalam dasar awam.

Tetapi sebagai manusia telah fisiologi dilengkapi dengan pelbagai emosi, dan bukan semata-mata ditangkap dan dikawal oleh rasa takut sahaja, strata sains tingkah laku dan politik juga mendapati ia berguna untuk menguasai flip-sisi spektrum emosi, dan dengan itu kita bermakna keinginan, dan semua yang memandu kumpulan individu untuk bertindak, walaupun dalam menghadapi ketakutan, dalam mengejar sesuatu yang berfaedah.

Ramai yang profesion yang menggunakan jenis ini pemahaman, termasuk (tetapi tidak terhad kepada) pemasaran, pengiklanan, perhubungan awam, politik dan membuat undang-undang, radio, televisyen, kewartawanan dan berita, filem, muzik, perniagaan am dan kemahiran berdagang; setiap mereka menjual, penjenamaan, mempromosi, menghiburkan, slogan, merangka, menjelaskan, mewujudkan rakan-rakan dan musuh-musuh, dengan alasan suka dan tidak suka, menetapkan sempadan baik dan jahat: dalam banyak kes yang menggunakan bakat mereka untuk memintas akal penonton mereka, sasaran sebenar yang emosi, sering kali juga sedar

Melihat di bawah topeng pergerakan warna revolusi kita juga mendapati struktur tingkah laku berasaskan keinginan, dalam satu tertentu yang telah dibina di atas pelajaran sejarah yang ditawarkan oleh gerakan-gerakan sosial dan tempoh pergolakan politik.

Ia kemudian masuk akal bahawa kakitangan operasi itu termasuk pengurus persepsi, firma-firma PR, peninjau pendapat dan pandangan pembuat dalam media sosial. Melalui infrastruktur operasi, entiti ini bekerja dalam koordinasi yang rapat dengan ejen-ejen perisikan, aktivis tempatan dan luar negara, strategi dan siasat, asas-asas yang dikecualikan cukai, agensi-agensi kerajaan dan pelbagai pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan.

Secara kolektif, tugas mereka adalah untuk membuat rampasan kuasa istana (penajaan mereka) kelihatan seperti revolusi sosial, untuk membantu mengisi jalan-jalan dengan penunjuk perasaan berani menyokong bagi pihak kerajaan pilihan mereka, yang kemudiannya legitimizes kerajaan sham dengan kesahihan popular demokrasi dan semangat revolusioner.

Kerana koperasi melaksanakan banyak kemahiran mereka secara terbuka, keberkesanan mereka adalah sangat berdasar kepada keupayaan mereka untuk tudung pengaruh sokongan mereka, dan niat jangka panjang membimbing kerja mereka.

Keberkesanan mereka adalah berdasar kepada keupayaan mereka untuk memperdaya, mensasarkan kedua-dua penduduk tempatan dan penonton asing dengan tafsiran yang sangat mengelirukan punca mencetuskan peristiwa ini.

Dan ini adalah di mana kita datang dalam: membantu deconstruct penipuan.

Tetapi kita tidak akan hanya meliputi revolusi warna di sini, kerana revolusi warna terikat dalam alam semesta yang lebih besar geopolitik. Satu revolusi warna hanya instrumen dasar luar - hanya alat - objek yang paling menjadi kelebihan geopolitik diperolehi oleh pembiaya yang kuat dan amanah otak mereka bekerja. Ia mengikuti bahawa konteks geopolitik persefahaman (dan motif) adalah perlu untuk memahami maksud revolusi warna.

Ke arah itu, kita akan membincangkan dan menganalisis hubungan kuasa global secara terperinci. Kami akan mengetengahkan institusi khusus kuasa; mengenal pasti apa kuasa mereka bergantung kepada; menarik perhatian kepada individu-individu yang membiayai dan mengarahkan aktiviti-aktiviti mereka; spekulasi atas beberapa motif mereka dan mendapat tahu pelbagai luas alat yang mereka gunakan untuk mencapai mereka, alat termasuk revolusi warna.

Sebagai kajian mendalam menjadi revolusi warna terlalu jarang berlaku, dan kerana isu itu sendiri adalah terlalu kabur, kami berharap untuk menarik perhatian yang lebih kepadanya, untuk mencetuskan perbincangan dan juga perdebatan.

Ia adalah satu isu yang memerlukan masa dan kesabaran. Dan ia adalah untuk orang-orang yang bersedia untuk memberi masa dan kesabaran yang kami tawarkan laman web ini.

"Jangan sekali-kali mengucapkan kata-kata ini:" Saya tidak tahu ini, oleh itu ia adalah palsu. ' Kita harus belajar untuk tahu, tahu untuk memahami;. Memahami kepada hakim "- Apothegm daripada Narada

No comments:

Post a Comment